Het transport van grondstoffen binnen de scheepvaartsector kun je in diverse groepen opdelen zoals bijvoorbeeld:
Containers
Dry bulk
Olie
LPG en LNG
De gevolgen van het boycotten van zo goed als alle grondstoffen uit Rusland heeft op de het transport per schip enorme gevolgen.
Als voorbeeld op de oliesector:
Voordat er sancties waren afgekondigd leverde Rusland via schepen zeer veel olie per dag:
300.000 vaten aan de US
1,7 miljoen vaten aan Europa
1,0 miljoen vaten aan Azie en het verre oosten
Na het doorvoeren van de sancties ziet dit beeld er hel anders uit:
0 vaten naar de US
0 vaten naar Europa
2,1 miljoen vaten naar Azie en het verre oosten
Er worden nu dagelijks 1,6 miljoen vaten olie geïmporteerd door de Europa vanuit US en het midden oosten. Deze enorme rotatie zal de ton mile (equivalent of shipping one ton of product, one mile) zeer hard doen toenemen.
Naast de verstoring in het vervoer van olie, is er ook verstoring in het vervoer van geraffineerde olie, zoals diesel of brandstof voor vliegtuigen.
Olie en geraffineerde olie gaat niet meer van Rusland naar Europa. Olie gaat dus van Rusland naar China en geraffineerde olie gaat dus van China naar Europa. Om al deze transporten te doen zijn enorm veel schepen nodig, terwijl de olietankers tot de oudste vlood ter wereld behoort en er vanaf 2023 nauwelijks nieuwe schepen in aanbouw zijn. Het aanbod is laag en de vraag is groot: het behoeft verder geen uitleg dat de rederijen actief in het transport van olie de komende jaren zeer veel gaan verdienen. Voor investeerders ligt hier een mooie kans.
![](https://vatrac.nl/wp-content/uploads/2022/06/DHT-tanker.jpg)