Partners

Wanneer je wilt groeien als organisatie dan kun je het best zoeken naar samenwerking met andere organisaties. Door het aangaan van
partnerschappen met andere organisaties kun je namelijk elkaars publiek en middelen delen waardoor je nog sterker en effectiever een boodschap kunt communiceren richting je volgers.

In elke relatie die je aangaat, zowel als persoon of als bedrijf, moet je jezelf de vraag stellen ‘wat zit er in voor mij’. Wanneer de voordelen niet duidelijk zijn dan heeft een relatie niet veel zin, er moet namelijk van beide kanten geïnvesteerd worden om er iets van te maken. En niet alleen moeten de voordelen voor beide partners helder zijn, de voordelen moeten ook evenredig zijn. Dit houdt in dat de ene partij er niet meer uithaalt dan de andere partij. Denk hierbij aan de samenwerking tussen bijen en bloemen, beide hebben elkaar nodig om vooruitgang te boeken. Zonder de bloemen zouden de bijen zich namelijk niet kunnen voeden, en zonder de bijen zouden de bloemen zich niet kunnen verspreiden.

Voorbeelden van voordelen van een samenwerking met een andere bedrijf kunnen zijn:

  • Het genieten van de voordelen van de reputatie van een ander merk om zodoende meer potentiëlke klanten te werven.
  • Gezamelijke marketing en distributie.
  • Het realiseren van schaalvoordelen op gebied van inkoop en productie.

Er zijn tal van mogelijkheden om strategische partnerschappen met andere organisaties aan te gaan, maar het kiezen welke organisaties de moeite waard zijn om een partnerschap mee aan te gaan en welke niet kun je bepalen aan bepaalde vastgelegde criteria. Voorbeelden van dergelijke criteria kunnen zijn:

  • Het andere bedrijf is geen concurrent, of beter nog; het andere bedrijf vult jouw bedrijf aan.
  • Ze hebben een groot publiek.
  • Het is een vergelijkbare organisatie als die van jezelf zowel in grootte als in waarden en normen.

De wereld van zakendoen is competitief van natuur. Maar het aangaan van partnerschappen met andere bedrijven opent nieuwe deuren. Daarnaast zijn partnerschappen wellicht voor kleinere organisaties nog wel belangrijker dan voor grotere organisaties, je kunt namelijk de maximale potentie van elkaars doelgroepen benutten. Besef echter altijd dat een partnerschap een tweezijdige investering is, onderzoek dan ook altijd wat jij kunt betekenen voor jouw partner in plaats van enkel te bedenken wat een partner voor jou kan betekenen. Uiteindelijk moet de resultaat tot een synergie leiden; de resultaat van de samenwerking moet voor beide partijen van zodoende waarde zijn dat ze dit als afzonderlijke unit niet zouden kunnen bereiken. Vatrac heeft een uitgebreid netwerk aan bedrijven. De kracht van Vatrac ligt in het vinden van de juiste combinaties aan bedrijven

Vatrac Partners: