![](https://vatrac.nl/wp-content/uploads/2021/12/marketing-en-verkoop-banner-1024x683.jpg)
Marketing is een must
Zonder een goede marketing ben je als bedrijf moeilijk te vinden voor je klanten en toekomstige relaties.
Maar hoe goed je de marketing ook voor elkaar hebt, je hebt er niets aan zonder een goede sales organisatie.
Wat door de marketeers wordt verzonnen moet uiteindelijk nog wel verkocht worden. Marketing zonder sales is als een voetbalteam zonder spits. Een goede samenwerking
tussen marketing en sales is van cruciaal belang.
Marketing richt zich op de markt: wat zijn de behoeften van de klanten, wat ga je aanbieden, waar positioneer je je als bedrijf, wie is je doelgroep waarom doe je als bedrijf wat je doet. Marketing legt de basis en stelt de verkopers in staat om te verkopen.
Bij sales gaat het over het direct verkopen van de product of dienst, maar beiden hebben ze tot doel omzet te genereren.
Bij marketing bepaal je je visie, missie en je doel. Met je missie en visie bepaal je de positie en de zichtbaarheid van je bedrijf in de markt voor de lange termijn. Marketing is dus meer strategisch.
Hierbij moet je denken aan:
- Branding en merkstrategie
- Bepalen van je doelgroepen
- Marketing plan
- Social Media strategie
- Website ontwikkeling, promotiemateriaal etc.
- Budgettering en het stellen van omzetdoelen
Marketing is de basis en kapstok voor de verkoopactiviteiten van je bedrijf. Hierdoor wordt de sales eenvoudiger gemaakt, het geeft richting en structuur.
Sales is noodzakelijk
Sales houdt zich bezig met de directe verkoop, acquisitie en het onderhouden van contacten. Je verkoop vindt plaats bij het uitonderhandelen van contracten en het benaderen van (potentiƫle) klanten. Sales heeft een directe invloed op je winst en omzet. Met een goed opgezet marketingplan kunnen salesacties snel en efficiƫnt ingezet worden omdat je de juiste middelen in handen hebt. Zo krijgt elke verkoop, naast de doelstelling van omzet genereren, nog een belangrijk doel. Het strategisch doel van het uitdragen en ondersteunen van je visie, missie en je doelstelling. En dit versterkt weer je concept, reputatie en concurrentiepositie waardoor de klant weet waar je voor staat en zich met je kan identificeren.
Een marketingplan hoort niet in de kast thuis, het is een hands-on werkdocument dat richting geeft en waarvan de te nemen stappen op je netvlies zijn gebrand. En elke medewerker hoort sales in zijn genen te hebben.
Met dit in gedachten en als leidraad, wordt de kans op ondoordachte, ad hoc acties een stuk kleiner en kan je werken aan een meer solide inkomstenstroom.
Vatrac ondersteund bij het opzetten van een marketingplan en het generen van leads en prospects.